Анализи

2/3 от хората свързват здравословното хранене с биопродуктите

Соня Карпузова, Ipsos 13 ноември 2014, 14:00

Интересът към здравословното хранене е значим и около половината от хората на възраст 15 - 69 години по един или друг начин се стремят да се хранят по-здравословно. Най-често здравословното хранене се свърза с биопродуктите. А схващането, че то значително увеличава разходите на домакинството за храна, е широко разпространено. Това са основните изводи от национално представително oмнибусно изследване на "Ипсос България" сред населението на възраст между 15 и 69 години, проведено в периода 15 - 30 март 2014 г. В него бяха включени няколко въпроса, свързани със здравословното хранене, влиянието му върху разходите за храна и нагласите към биопродуктите.

Измерихме нагласите на респондентите по отношение на здравословното консуматорско поведение с помощта на "батерия" от твърдения, които включват различни елементи от храненето като цяло.

Нагласите към биопродуктите
са най-категорични. Резултатите показват, че най-висок (около две трети) е делът на хората, които смятат, че биопродуктите са част от здравословното хранене. По-често съгласни с това твърдение са жените (69% от запитаните жени). Произходът на стоките също е от съществено значение по отношение на решението за покупка, като отново това е по-валидно за жените (общо 55% от запитаните жени дават отговори "напълно" или "по-скоро съм съгласна" срещу общ дял от 45% при мъжете, потвърдили същото).

Очаквано най-често хората с най-високo образование и доходи (лични и на домакинството) обръщат внимание на произхода на стоките.

Над половината от респондентите са съгласни, че здравословно хранене означава да спазваш определена диета и/или режим. Това вярване е по-характерно за жителите на големите населени места (2/3 от хората в градовете с над 100 хил. души население са напълно или по-скоро съгласни с твърдението).

Преобладава делът на жените, които твърдят, че се стремят да се хранят по-здравословно - 69% срещу 47% от мъжете. Като цяло тази тенденция също е по-ясно изразена сред групата на по-високо образованите.

Обезпокоителни са резултатите за тийнейджърите, които, изглежда, в най-малка степен се стремят да се хранят здравословно.

Хората с по-високи доходи по-често избягват покупката на продукти, съдържащи консерванти. Що се отнася до изписаното на етикетите съдържание, това е много по-значим фактор при избор на даден продукт за жените в сравнение с мъжете – 60% към 40%, както и за семейните в сравнение с необвързаните респонденти.

Асоциирането на здравословно хранене с вегетарианството е най-характерно сред хората на възраст 60 - 69 години (30%) и най-слабо сред тийнейджърите (5%).

А разходите за тях
Биопродуктите имат значима връзка както със здравословното хранене, така и с разходите за храна. Половината от потребителите, които купуват биопродукти по-рядко от веднъж месечно, посочват, че здравословното хранене се отразява сериозно на бюджета им за храна. От това може да се допусне, че за тях цената се явява бариера за по-честа покупка на хранителни биопродукти. За сравнение - по-честите купувачи на биохрани по-рядко твърдят, че здравословното хранене се отразява значително на разходите им.

Като цяло 42% от населението на възраст 15 - 64 години купуват биопродукти. На този фон делът на тези, които ги купуват често (три-четири пъти седмично или по-често), е минимален – около 6%. Най-значим е делът на спорадичните покупки - 13% от всички, които пазаруват хранителни биопродукти един-два пъти месечно. Около половината от хората обаче изобщо не пазаруват биопродукти (51%).

Най-често купуваните биопродукти независимо от честотата са плодове, зеленчуци и млечни продукти – съответно 62%, 59% и 42%. Сравнително малък е делът на купуващите месо с биопроизход (28%).

Инфографикa
Инфографикa
Инфографикa
Инфографикa
Най-четени »
Виж още
Последни новини »
Виж още
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK