Регистрация

Китайски пари, балкански разработки

Автор: Кристиян Стефанов 03 август 2018

Словенската Gorenje скоро ще е част от китайската група Hisense

Gorenje безспорно е една от най-добре познатите марки за домакински уреди у нас. Компанията имаше дългогодишен стандартен акционерен модел, в който основните акционери бяха словенското правителство и японската Panasonic. Но от май китайският производител на техника Hisense започна бързо да придобива дялове в словенската компания и вече е новият й собственик с дял от над 95% от всички акции в Gorenje. Офертата на китайците оцени един от най-популярните словенски брандове на 293 млн. евро.

Интересът около новия собственик в Словения е голям, тъй като става въпрос за легендарна за местния пазар компания. Gorenje оперира в над 90 страни, като изнася 95% от цялото си производство. Основният й пазар е Европа (91%), но също така покрива САЩ, Австралия, както и Близкия изток.

До момента производството се изпълняваше основно в Словения, Чехия и Сърбия, а развойните центрове са в Холандия и Швеция. Gorenje има и над 11 хил. служители, 6600 от които в Словения. Приходите на словенската група за 2017 г. са малко над 1.3 млрд. евро, с 4.1% повече от 2016 г. Въпреки високите приходи групата отчете едва 1.4 млн. евро печалба за последната година.

Най-доброто решение

Ниската рентабилност и недоброто управление доведоха до оставки на висши мениджъри в Gorenje и промениха статута й в държавата. От ключов актив правителството в крайна сметка реши, че може да се раздели с дела си. Gorenje започна търсене на бизнес партньор в сектор, където консолидацията в последните години е значителна. Основната цел в търсенето на бъдещ партньор беше да получи достъп до нови дистрибуционни канали и да укрепи бранда си.

Целият текст е тук.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души