Регистрация

КЗК глоби пет фирми за кисело мляко за непозволени опаковки

Автор: Мара Георгиева 21 март 2018

Компаниите са инициатори за промяна на БДС за киселото мляко в частта за опаковките

Фотограф: Юлия Лазарова

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби пет млекопреработвателни фирми за нелоялна конкуренция: "Обединена млечна компания" ЕАД (74 186 лв.), "Ел Би Булгарикум" ЕАД (18 213 лв.),"Комплектстрой" ЕООД (11 800 лв.), "Димитър Маджаров – 2" ЕООД (38 915 лв.) и "Полидей – 2" ООД ( 16 305 лв.). Санкцията е 0.1 % от размера на нетните приходи от продажби на съответното дружество за 2016 г.

Поводът

Повод за образуване на производството е постъпил сигнал от "Конфедерация за защита от дискриминация". В него се твърди, че след направена проверка от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) е установено, че производители на кисело мляко разпространяват на пазара "българско кисело мляко" по БДС, но използват кофички от полипропилен вместо посочените в стандарта кофички от полистирен.

В сигнала се твърди също, че подобно поведение "подвежда потребителите, тъй като продукт, означен като такъв по БДС, се продава на по-висока цена, но в качество и състав, несъответстващ на заложения стандарт". Според конфедерацията това представлява нелоялна конкуренция спрямо останалите участници на пазара, защото "себестойността на опаковката от полипропилен е доказано по-ниска в сравнение със себестойността на полистирена".

В сигнала пише, че при ферментация в опаковка от полипропилен "качествата на продукта се променят и той няма свойства на "българско кисело мляко".

Становищата

Всяка от компаниите - обект на проверката, е изпратила подробно становище до КЗК. Общото в тях е твърдението, че полипропиленът е одобрен за изработване на опаковки за кисело мляко и че през последните години се смята за "много по-безопасен за човешкото здраве, отколкото полистирола". Млекопреработващите фирми смятат също, че ограничаването на полимерните материали до полистиренови кофички е "в противоречие с точка от БДС, както и с действащото европейско и национално законодателство". Те припомнят, че стандартът е изработен през 2010 г., когато полипропиленът не е бил все още напълно навлязъл в европейската и българската производствена практика.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души